|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Public relations - a kihasználatlan lehetőség
|
Benke Péter, Marketing&Menedzsment, 1997
mottó: aki ma nem alkalmazza a pr eszközeit, az holnap visszatér a szocializmushoz
Öt
évvel ezelőtti budapesti szakmai rendezvényen 100-120 gyakorló pr
szakembernek néhány egyetemi, illetve főiskolai oktató magyarázta el:
mi is az a public relations, ábrákon mutatta be a viszonyát a többi
diszciplínához képest, továbbá hosszan fejtegette, hogy a prés a
marketing határterületei mennyire konszekutívak, ám egyetlen gyakorlati
tanács, tipp vagy ötlet - amire mindenki várt volna - el nem hangzott.
Talán éppen ez okból helyénvaló a cím megállapítása. Van már két éve is
annak, hogy Kukoda Bernadett e hasábokon színvonalas írásaiban a Public
Relations elméletét fejtegette. A kiváló szerző, akitől a
Külkereskedelmi Főiskolán sokat tanultam, korrekt definíciókat adott,
okulásul bemutatta a létező pr modelleket, a nemzetközi szakirodalomból
felhívott idézetei is nagyszerűen kiegészítették a szakterületről
megszerzett ismereteimet, mégis, a hiányérzetem egyre fokozódott.
Szívesen olvastam volna - és olvasnék - a pr gyakorlatáról
esettanulmányokat, siker- és kudarc sztorikat, ám úgy vettem észre,
hogy a gyakorló szakemberek féltve őrzött szakmai titokként kezelik
mind az eredményes, mind a sikertelen megmozdulásaikat.
Írásomat
abban a reményben teszem közzé, hogy a hazai pr-szakirodalomból lassan
kikopik a didaktikus, tankönyv ízű stílus, az oktatók közelebb kerülnek
a mindennapi pr-munkához, a gyakorló szakemberek pedig bátrabban
osztják meg jó és rossz tapasztalataikat. Teszem ezt annál is
inkább, mert a pr-t nemrég még Amerikában is a marketing afféle
mostohagyerekként kezelték. Magyarországon a pr(ejtsd péer és nem pár)
elméletileg 1968-ban, az új gazdasági mechanizmus korában jelent meg -
ezt Lipót József Public Relations a vállalati gyakorlatban című könyve
jelentette -, és bár 1988-ban itthon is megjelentek a őr-ügynökségek,
1990-ben létrejött a szakma szervezete, a Magyar Public Relations
Szövetség, mégsem büszkélkedhetünk azzal, hogy a pr a mindennapok
általános és fontos GYAKORLATI marketingeszközévé vált volna
Hogyan jutottunk idáig? (a pr naggyá válása) A
sötét középkorban XV. Gergely pápa igyekezett egy kisebb kampány
keretében a keresztény Európával elfogadtatni a keresztes háború újabb
műveleteit. Ezt műveletet akkor még propagandának nevezték és talán nem
véletlen, hogy a protestáns országokban negatív szájízzel emlegették.
Később aztán e tevékenység a hozzá kapcsolódó rossz megítélést a
politikai szövevények kapcsán mindenütt kivívta.
Az Amerikai
Egyesült Államokban a pr mint tudatos és irányított tevékenység a
Függetlenségi Háború kapcsán jelenik meg és az emberiség egyik
legnagyobb kommunikátorának, Benjamin Franklinnak a nevéhez fűződik. Ő
a legszebb ígéreteit szórólapon terjesztette az ellenséges angol
katonák körében, amivel kb. 5000 embert sikerült megnyernie és a saját
oldalára állítania
A múlt század közepén Ausztria
politika-csináló igyekeztek egy pozitív kampánnyal ellensúlyozni a
terjeszkedést, amely tevékenység során egészen addig eljutottak, hogy
egy jobb image kialakítása érdekében Poroszországban újságírókat
vásároltak. Ezzel egyidőben az amerikai polgárháborúban Lincoln elnök
felismeri a nemzetközi kapcsolatok, a diplomáciai munka fontosságát.
Ám
mindezek ellenére a pr szakma a saját megszületését egy amerikai
újságíró ügyes közvetítő munkájához köti: egy bizonyos Ivy L. Lee képes
volt megakadályozni, hogy a sztrájkoló massachusets-i bányászok ellen a
nemzeti gárdát kelljen bevetni, ami nyers erőszakot, fegyverhasználatot
és vérontást jelentett volna. Lee egy 10.000 dolláros sikerdíj fejében
összebékítette a menedzsmentet az elégedetlen dolgozókkal. A pr
elnevezés is Leetől származik, aki saját sikerén felbuzdulva 1904-ben
megalapította a világ első profi pr ügynökségét. Ő "csinálta meg"
Rockefellert, dolgozott Mussolininak, egy Hitler által finanszírozott
bizottságnak, de még a Szovjetuniónak is. Lee a saját tevékenységéről
azt mondta, hogy sokkal fontosabb egy intézmény és a közönsége közötti
jó viszony megteremtése, mint a legmeggyőzőbb eladási, vagy választási
üzenet.
A Public Relations célja Mi
más lehet bármelyik marketing-kommunikációs eszköz célja, mint a
nagyobb profit. A verseny során alkalmazott praktikák finomulása miatt
a korszerű cégek ezt a kérdést jóval differenciáltabban oldják meg mint
a régi bevált recept, ami a költségek csökkentésének, vagy a bevételek
növelésének alternatíváját kínálja. Éppen ezért a pr egyik eredményének
tekinthető az a tény, hogy a marketing legkiválóbb szakemberei is
elhiszik, mi több fennen hirdetik azt a csúsztatást, ami szerint a
marketingtudomány és -gyakorlat a fejlődése csúcsán elérte, hogy a
középpontban a fogyasztó van.
Egy régi kínai mondás szerint egy dolog vagy jól hangzik, vagy pedig igaz.
A
magát a fogyasztóért törő üzletember képe valóban nagyon tetszetős, ám
valójában azért folyik a harc, hogy minél többször és minél mélyebben
nyúlhasson a fogyasztó zsebébe. Ha ugyanis a marketing központjában
valóban a vevő áll, akkor a marketingmunka csak olyan termék
megvásárlásáról szól, ami egészséges, környezetbarát és valóban
szükséges. Amíg viszont egész apparátus igyekszik rávenni az
átlagembert olyan cukorral teli üdítőitalok nyakalására, amelyek már a
címkéjét elolvasva is felborul a ph-értékünk, kampányok sora erőlteti a
dohányzást, és álszent módon a méteres betűk mellé alig olvashatóan
odaszedik, hogy ártalmas, addig a public relations valóságos
diadalmenete mindenkivel elhitetni, hogy valóban minden a fogyasztót
szolgálja.
Tehát a pr célja az ismertség és a bizalom
megteremtése, a célcsoport megnyerése és biztosítása a szervezet
jószándékáról. A szervezet alatt érthetünk egy kisebb vállalkozást, egy
multinacionális céget, egy költségvetési intézményt, társadalmi
szervezetet, egy pártot, vagy éppen a kormányt. Célcsoport alatt pedig
elsősorban a saját alkalmazottakra, eladószemélyzetre, kereskedőkre
kell gondolni, másodsorban pedig a potenciális vevőre.
Mi a pr munka első lépése? Sok
szakember szerint a pr-nek két fő területe létezik - és ez egyben olyan
felosztás-féle is: a belső és a külső pr, azaz a kommunikáció
szervezeten belül és kifelé. És ahány iskola, vagy tanszék, annyiféle
felosztás, de abban valamennyien egyetértenek, hogy a legfontosabb
kérdés: milyen a belső pr. Ez ugyanis meghatározza a külső pr minőségét. Az első feladat tehát a belső kommunikációs struktúra kiépítése, mert e nélkül nincsen hatékony kommunikáció kifelé sem.
A belső pr Az
intézményi pr két kulcskérdése a belső információáramlás megszervezése,
illetve annak meghatározása, hogy kifelé ki és hogyan adhat információt. Ez
utóbbira tipikus példa volt az a nagy port felvert ügy, amikor egy
skandináv tulajdonú világcég magyar igazgatója egyeztetés nélkül
nyilatkozott. Nem mondott semmi olyat, ami a cégének ártott volna,
mégis fegyelmit kapott. Őt marasztalták el a cég pr főnöke helyett,
pedig nem a magyar igazgató tehetett arról, hogy nem tudta, meddig
terjed a kommunikációs szabadsága. A szervezeten belül a public
relations valamennyi területéért a őrfőnök felelős.
Az ideális pr főnök A
pr főnök feladata az intézményi kultúra tervszerű és tudatos
kialakítása. Fontos, hogy az embereket ne csak a pénz vonzza oda,
ugyanis az nem elég motiváció és megtartó erő. Ne csak a dolgozó legyen
lojális a cégéhez, hanem a menedzsment is a dolgozóhoz. A magas
jövedelem ugyanis az emberszabású vezetési stílust nem pótolja. A
vezetési stílusnak pedig meghatározó része a belső információ-áramlás,
a beosztottak és a menedzsment kommunikációja. A hazai gyakorlatban
alapvető tévedés, hogy a public relations ügyek a reklámosztályon belül
részfolyamatként zajlanak, a pr főnök pedig általában a reklámfőnök
beosztottja, afféle előadó. Dicséretes tény, hogy magas szinten
megindult a felsőfokú pr képzés, ám mint az a fizetős tanfolyamokon
általános: aki egyszer befizette a méregdrága iskolapénzt, azt már
semmi sem menti meg a végzettséget igazoló okmánytól. Talán ez okból
találkozni sok huszonéves pr főnökkel, akik mondjuk egy tanítói
diplomával elvégezték az egyéves iskolát, és kiválóan meg tudnak
szervezni egy rendezvényt, ügyesen kibérelik a termet, megrendelik a
bélszínes-libamájas-Chardonnay-s cateringet, úgy gondolják, jól
kommunikálnak az ügynökséggel, ám kellő tapasztalat és hozzáértés
hiányában képtelenek jól elvégezni a munkájukat.
Az ideális pr
főnök jóval többet tud, mint a reklámfőnök, hiszen azon túl, hogy a
reklám alapvető fogásait folyamatosan alkalmaznia kell, értenie kell a
protokollhoz, az etiketthez, a humán menedzsmenthez, a
szervezetfejlesztéshez, az újságírók lelkivilágához és a média belső
működéséhez, de mindenekelőtt kommunikációból kiválónak, messze az
átlagon felülinek kell lennie. Ez azonban nem lexikális tudásra épül,
tehát semmilyen tanfolyamon nem tanulható meg. A jó pr főnök első számú
erénye a konfliktus-kezelő készség és a mindenkinél jobb empátiás
képesség. A belső pr eszközeinek hatékony alkalmazása ugyanis erre
épül(ne). A belső pr pedig annál jóval fontosabb (lenne) mint ahogyan
azt a gyakorlatban sok cégnél "letudják".
A belső pr eszközei 1. házi újság (intézményi lap) A
fénymásolt, igénytelen hírlevéltől kezdve a műnyomóra négy színnel
nyomott magazinon át az elektronikus információs rendszerig (E-mail)
sok mindennel találkozhatunk. Nagyon fontos, hogy az információk
naprakészek legyenek, vagy ha ez nem lehetséges, akkor legalább hetente
kétszer mindenki hozzájusson a fontos hírekhez. A folyosói pletykák
okozta negatívumok egy részének a menedzsment azzal veheti elejét, ha
elébe megy az eseményeknek és első kézből tájékoztatja a munkatársakat.
Talán a leghatékonyabb a számítógépes hálózat, amennyiben mindenkinek
kötelessége naponta legalább egyszer megnézni a saját postafiókját,
illetve a nyilvános hirdetőtáblákat is, és ezt ellenőrzik is, méghozzá
megfelelő retorziókat alkalmazva.
A menedzsment döntéseinek és
az eléjük kerülő pénzügyi adatok nyilvánosságra hozandó részét a
titkárság vezetője, a személyzeti ügyeket (X kilépett, Y-t
előléptették) az illetékes vezető, a funkcionális kérdéseket (holnap
nem lesz melegvíz, kedden zárva lesz a büfé) a gondnok viszi be az
információs rendszerbe. A legkevésbé hatékony a havonta megjelenő
igényes külsejű belső lap, mert a hosszú átfutási idő és a kötött
megjelenés miatt nem képes aktuális lenni.
Az ilyenek egyébként
nagy veszélye, hogy megtelik termelési hőskölteményekkel, illetve az
első három ember fotóival és a róluk szóló vég nélküli, érdektelen
beszámolókkal. Sok helyen a főnökök elvárásait teljesíti a pr főnök, de
még több intézménynél ezzel akar jó pontokat szerezni. Pedig ebben a
körben is érvényes Lee Iacocca, az amerikai sztármenedzser kis
versikéje: Ha a tulaj nyűgös, dohog, cégtáblája legyen nagyobb .Ha a vevő fogát szívja, egy kép a gyárról megnyugtatja. De csak ha a tető szakad rátok reklámozzátok a pofátok!
2. Faliújság A
rendszerváltozás idején gyakran lehetett hallani, hogy azért meg
kellene őrizni az értékeket. A vállalati faliújság feltétlenül ebbe a
kategóriába tartozik. Előnye, hogy néhány perces átfutási idővel
megjeleníthető rajta minden, ami fontos, hátránya, hogy
ellenőrizhetetlen (ki tette ki a levelet, ki vette le és mért, ki
olvasta és mikor) továbbá hogy illetéktelenek (vendégek, látogatók,
takarítók) is hozzájuthatnak az információkhoz.
3. Nyomtatványok Amerikai
kutatások szerint a vevőkörnek készített prospektusokkal egyenértékű
hatással bír a munkahelyről, az irodáról, az épületről, a gyártósorról,
a műhelyről készített, igényes kivitelű nyomtatványok. A munkatársak
elkötelezettségét erősíti, ha környezetében fel tud mutatni valami
olyat a saját munkakörülményeiről, amire büszke lehet. Egy érdekes
kísérlet meglepő eredményt produkált. A Kaliforniai Ergonómiai Intézet
egy gépgyár dolgozóinak munkakörülményeit és az egyes intézkedések
hatékonyságát vizsgálta. A szürke falakat zöldre festették, mire a
termelékenység a következő negyedévben 3-4%-kal nőtt. Ezután a zöld
falakat átmázolták világoskékre, ami újabb 6-8% növekedést
eredményezett. Három hónappal később a csarnok sárga színben pompázott,
amitől a dolgozók munkakedve újfent növekedett. Ezt követően a terem
visszakapta az eredeti, szürke színt. És a munka hatékonysága újra csak
nőtt. Az ezt követő mélyinterjús vizsgálat kimutatta, hogy a más és más
színek eltérően hatnak a munkakedvre, de amikor újból szürkére
festették a falakat, a munkások ezt úgy értelmezték, hogy a menedzsment
megint tett valamit a komfortérzésük érdekében, és ez hatékonyabb
munkára ösztönözte őket. Így válhat egy egyszerű festés-mázolás komoly
belső pr tényezővé, hiszen pozitív üzenetet hordoz.
4. A házi zártláncú tv vagy rádió még nyugaton sem terjedt el annyira, mivel nagyon drága és a felmérések szerint nincs is olyan nagy hatása.
5. A házi telefon többre
való, mint egyszerű beszélgetésekre. A dolgozókkal való kommunikációra
odafigyelő menedzsment lehetővé teheti, hogy akár folyamatosan, akár
egy megadott időpontban valaki foglalkozzon a munkatársak személyes
problémáival. Működhet ezen a vonalon akár egy gőzlevezető
üzenetrögzítő is, amire névvel, vagy név nélkül rá lehet mondani a
problémákat, esetleges panaszokat. Ez persze csak akkor hatékony, ha
minden üzenet megnyugtató "kezelést" kap. Hiába építenek ki a pr főnök
javaslatára egy ilyen rendszert, ha az illetékes a felvetett
problémákra elfoglaltsága miatt csak két-három hetes késéssel reagál,
akkor az inkább öngól, mint pr fogás. Minden igazgatótanácsi ülés után
a pr-es összeállíthat egy 3 perces kommünikét, amit üzenetrögzítőn vagy
hangpostafiókon keresztül minden belső ember meghallgathat, esetleg
elmondhatja a véleményét.
6. Az ötletdoboz hasonló funkciót
lát el, mint a telefonos rendszer, de jóval kezdetlegesebb. Az
anonimitás miatt talán bizalmasabb hangvételű közléseket tesz lehetővé,
mint a telefon, mert a hangja alapján bárki könnyen azonosítható.
7. Vezetők találkozása a dolgozókkal Ha
ez nem formális és elég gyakori, továbbá a vezérigazgató (főtitkár,
miniszterelnök, stb.) nem csak kezet fog az embereivel nem szónokol
nekik és nem kioktató, akkor eredményes lehet. A pr főnöknek meg kell
szerveznie olyan látogatásokat, amikor a vezető kérdez és információt
gyűjt, ami erősíti a dolgozók lojalitását a céghez, továbbá a
menedzsment számára jelent közvetlen adatokat a következő döntésekhez. Ugyanebben
a körben fontos, hogy adott időben (mondjuk minden csütörtökön 10 és 11
óra között az emberek szabadon bemehessenek a vezetőkhöz, az ajtó
ilyenkor nyitva legyen.
8. Közös rendezvények úgymint
kirándulás, mozi, színház, ünnepi vacsora, kis kiállítások,
elkötelezettség erősítő összejövetelek - mind hatékony belső pr
eszközök, amelyek az eredményes együttműködést, a belső
információ-áramlást és a jó légkör kialakulását és fennmaradását
szolgálják.
9. Beszédek Szükséges, hogy minden szervezetnek
legyen legalább egy olyan ügyeletes kommunikátora, aki hiteles és
népszerű ember a cégnél, karizmatikus egyéniség és jó szónok, hiszen
egyes információk megfelelő közlése csak ezen az úton történhet. A pr
főnöknek kötelessége biztosítani a belső információ-áramlást, minden
irányba. Jusson el a menedzsment részéről minden fontos információ a
legutolsó emberhez is és tudjon a menedzsment minden olyan kérdésről,
illetve tényről, ami a döntési folyamatban releváns.
A külső public relations Ha
pr főnök megteremtette az intézményei pr összes formáját, akkor bátran
gondolhat a külső kapcsolatokra. A fentebb felsorolt kommunikációs
események eredményesen alkalmazhatók a külső kommunikációban a
következő területeken. 1. Ágazati- és szakmai kapcsolatokban Az
egészséges információ-áramlás érdekében kiemelkedő fontossággal bír,
hogy egy szervezet gyakran szerepeljen a gazdaság vérkeringésében.
Ehhez meg kell jelenni az illetékes kamara rendezvényein, ott fel kell
szólalni, esetleg megszervezni, hogy valamelyik munkatársunk a saját
területéről egy kis tízperces előadás keretében számoljon be,
ismertetve a publikus eredményeket és felvetve egyes problémákat. Egy
jó őrfőnök maga is kezdeményezhet ilyet és egy jól kitalált rendezvény
olykor jóval többet hozhat a konyhára, mint egy tízmilliós
reklámkampány. Engedtessék meg egy kiváló hazai példára hivatkoznom:
éppen egy éve a nyomdaipar egyik hazai szervezete meghirdetett egy
szakmai szemináriumot, amelynek programjába beépítették az egyik
támogató cég telephelyének meglátogatását. A rendezvényre még az
állóhelyek is elkeltek, az előadók kitettek magukért és a rendezvény
úgy vonult be a történelem, hogy még azok is egy életre megjegyezték a
cégről közzétett legfontosabb információkat, akik nem tudtak részt
venni a szemináriumon.
2. Pénzügyi kapcsolatokban. Nemrég egy
cég vezetőjének születésnap fogadásán a meghívottak között volt a
számlavezető bank két magas beosztású munkatársa, de még a napi
adminisztrációt végző ügyintéző is. A vendéglátó hangsúlyozta, hogy
egymásra vannak utalva, ezért igyekszik megteremteni az átlagosnál
közelibb, már-már baráti kapcsolattartás feltételeit. Ugyanígy
fontosnak tartja a jó viszonyt a pénzügyi hatóságokkal (nem ide
tartozik az adóhivatali dolgozók gyermekeinek balatoni táboroztatása)
és a befektetőkkel.
3. Public affairs (közügyek kezelése) Addig
is, amíg ennek valaki meg nem alkotja a magyar megfelelőjét,
kénytelenek vagyunk ezt a kifejezést használni. A public affairs névvel
azt a tevékenységet illetik a szakemberek, amikor is egy szervezet
megvizsgálja, hogy működése milyen gazdasági, társadalmi, vagy
politikai csoportosulásokat érint, melyekre van hatással, vagy melyek
vannak befolyással a tevékenységére, és ezekkel kommunikációt folytat.
Magyarországon ez elsősorban kormányzati és önkormányzati kapcsolatokat
jelent, ide tartozik a lobbyzás, a szűkebb környezettel való
kommunikáció, pl. a környéken lakók, vagy az érintett NGO-k (ejtsd
en-dzsi- ó, Non Goverment Organisation, azaz nem kormányzati
szervezetek, úgymint Duna-kör, Vállalkozó Nők Klubja stb.) Ebbe a
kategóriába tartozik az a sajtótájékoztató, amit a Dunaferr egy vásár
alkalmából a Hungexpo vezérkarával közösen tartott és erre meghívták az
ipari minisztert is.
Hogy pontosan megkülönböztethessük a PA-t és a pr-t, ismét vegyünk egy konkrét példát. Nagy
vihart kavart, amikor egy multinacionális cég karácsonyra ki akarta
dekorálni a Lánchidat. Maga az ötlet, hogy átvállalnak a Fővárosi
Önkormányzat költségvetéséből egy tételt, az tiszta pr, ám ezt
megvalósítani, azaz eladni a Fővárosi Önkormányzatnak és a
közvéleménynek, az PA. Az már hazai sajátosság volt, hogy egyes
önkormányzati képviselők megvétózták a javaslatot, mondván, hogy senki
ne reklámozza a termékét a világörökség egyik részét kihasználva
(nehogy bárki meglássa a Lánchidat külföldön) és a multi fricskája volt
válaszul, hogy csak beépítették a reklámjukba a Lánchidat,
számítógéppel szimulálva azt a dekorációt, amit végül is élőben nem
láthatott a pesti polgár.
4. Médiakapcsolatok Ez a kérdés
sokkal bonyolultabb annál, semmint hogy néhány sorban el lehessen
intézni. Cikkünk célja, hogy ki-ki a saját környezetének és
lehetőségeinek megfelelően új ötleteket merítsen az itt olvasottakból,
ezért álljon itt egy-két használható gondolat.
Fizetett pr cikk? Ez
olyan, mint a fából vaskarika. Természetesen sokan veszik igénybe a
médiát hivatalos, vagy nem hivatalos pénzmozgással nem közérdekű hírek
közzétételére, de inkább burkolt reklám, mint prés könnyen hitelét
veszítheti mind a megrendelő, mind a médium. Nem is egy színes
gazdasági folyóirat bukását okozta, hogy mást sem lehetett olvasni
benne, mint fizetett vállalkozó sztorikat. Egy idő után ez senkit nem
érdekelt.
Csináljunk eseményt! A pr főnök feladata, hogy a
szervezetében lezajló eseményeket megfelelően tálalja kifelé és ha
szükséges, akkor gyártani kell olyan történeteket, ami a nyilvánosság
számára fogyasztható. Kitalálhatnak, megcsinálhat bárki egy személyt,
egy figurát és a róla szóló történetek, vagy hozzá kapcsolt események
közzététele eredményesebb, mint egy óriási reklámkampány. Vigyázni kell
azonban arra, hogy a történet ne váljon külön a szervezettől, vagy a
terméktől, mert ha önálló életet él, akkor fölöslegessé válhat az
egész. Az USA egyik macskaeledel gyártója egy reklámkampányához
kitalálta Morrist, a Macskát. A pr ügynökségük továbbfejlesztette az
ötletet, és tömegmozgalmat indított, amelynek keretében díjat kapott az
a macska, amelyik a legjobban hasonlított Morrishoz, Morris életrajzok
és Morris macskaápolási módszerek jelentek meg könyv és periodika
formájában, Morris alapítvány jött létre a szegény kóbor macskák
örökbefogadás céljából. A mozgalom sokáig szép eredményt hozott a
cégnek, ám egy idő után a macskaimádók el is felejtették, hogy ez
tulajdonképpen egy céghez, illetve a termékéhez kapcsolódik. A
Morris-ügy elszakadt a megszülőitől, pr értéke megszűnt.
Legyen saját újságírónk! Érdekeltté
kell tenni néhány újságírót abból a célból, hogy könnyebben
közölhessünk fontos információkat. Nem anyagilag persze, mert akkor
elvész a pr főnök és olykor az egész szervezet hitele. Olyan
kapcsolatot kell kialakítani, aminek ápolása az újságírónak is érdeke.
Ne felejtsük el, hogy számára az információ a legfontosabb! A megfelelő
hírekkel, háttéranyagokkal, informális csatornákon megszerzett
értesülésekkel való rendszeres ellátásával segíthetjük a munkáját,
amiért inkább hálás, mint egy odacsúsztatott borítékért.
Csak az igazi hír igazán hír! Ne
keressük a megjelenés lehetőségét olyan ügyekkel, amelyek nem igazán
fontosak a nyilvánosság számára. Egy új termékünk megjelenése a piacon,
vagy egy részeredmény elérése nekünk nagy esemény, de ki mást érdekel
rajtunk kívül. Nem szabad abba a hibába esni, amit sokan elkövetnek,
hogy minden héten sajtótájékoztatót tartanak, akár van közölnivalójuk,
akár nincs.
5. A kríziskommunikáció A médiakapcsolatokhoz
hasonlóan önálló tanulmányt érdemelne, ezért újfent csak néhány fontos
gondolatra szorítkozhatunk, talán ezzel a címmel: A kríziskommunikáció
4 legfontosabb szabálya 1. A krízishelyzetekre ELŐRE fel kell
készülni, kidolgozva a lehetséges megoldásokat. Egy SWOT analízis
(felméri egy szervezet gyenge és erős pontjait, a lehetőségeket és a
veszélyeket) során feltételezett váratlan eseményre felkészülve el kell
készíteni a megoldás forgatókönyvét. 2. A készültségi team 3-4
emberből áll, aki pontosan tudja, hogy mi a feladata. A reakció
kidolgozásáig teljes a hírzárlat, házon belül is, ugyanis egy
meggondolatlanul fecsegő munkatárs felmérhetetlen károkat okozhat. 3.
A problémát soha nem szabad elleplezni, vagy letagadni, de a megoldást
kell hangsúlyozni. A kényes kérdések rövidre zárásával elejét vehetjük
a válság kiszélesedésének 4. A közzétételre szánt megoldás
legfeljebb 3 üzenetből áll, ezeket kell ismételgetni, visszatérően
hangsúlyozni. A szakirodalom kedvelt példája a Tylenol-ügy. Történt
egyszer, hogy az USA legnépszerűbb migrén elleni gyógyszerét egy
műkedvelő megmérgezte, azaz néhány dobozba sztrichnint csempészett, ami
egy házaspár életébe került. Az orvosságot forgalmazó
Johnson&Johnson AZONNAL visszavonta a piacról a készleteket és
saját költségén több milliárd fiolát vizsgált át, majd ezt tette közzé.
Az eredmény: az emberek bizalma a termékben és a cégben erősödött,
hiszen a pr-kampány azt a hitet erősítette az emberekben, hogy
garantáltan hatékony, átvizsgált terméket vásárolnak, ami nem lehet
rossz Köztudott, hogy a tudatos pr tevékenység sokat javíthat egy
szervezet goodwilljén, ami az eredményes működés szempontjából nagyon
fontos. Mégis, még a fejlett országokban is problémás időszakban ez az
a terület, aminek költségvetését azonnal megnyirbálják. Lehet egy
vállalkozás sikeres a pr eszközei nélkül is. A mind gyorsabban változó
piaci környezetben tartósan felszínen maradni jól működő
közönségkapcsolatok nélkül szinte lehetetlen.
Benke Péter Public relations - a kihasználatlan lehetőség, Marketing&Menedzsment, 1997
|
|
|